Sector
  • Vmbo
  • Vmbo bovenbouw
  • Vmbo bovenbouw gl
  • Vmbo bovenbouw kb
  • Praktijkonderwijs
Leerplankundig thema
  • Curriculum
  • Vakvernieuwing & vakdidactiek
  • Professionalisering
  • Leraren

Kerncurriculum Technik Hauptschule

28-5-2015
Diddens, P., Friese, P., Fugel, B., Gerber, S., Klaphake, H.G., Labohm, J., ... Thon, K.P. (2010). Kerncurriculum Technik Hauptschule. Hannover: Niedersächsiches Kultusministerium. Geraadpleegd op 11 juli 2013, van http://db2.nibis.de/1db/cuvo/datei/2010-8-2technik_hs.pdf
Dit document is interessant voor docenten techniek in het vmbo, voor lerarenopleiders en voor materiaalontwikkelaars. Het kerncurriculum Technik voor de Hauptschule bestaat uit vier thema’s: werken en produceren (techniek en technisch handelen); energie en techniek (technische systemen en energie omzet); informatie en communicatie (technische systemen en informatie omzet); natuur en techniek. De thema’s zijn uitgewerkt in vakspecifieke competenties en de daarvoor noodzakelijk kennis en vaardigheden. De procesgerichte en inhoudelijke competenties zijn apart beschreven. Het laatste jaar van de Hauptschule is vergelijkbaar met het derde leerjaar vmbo. De Hauptschule wordt bezocht door leerlingen van 10 tot en met 15 jaar. Het kerncurriculum is vastgesteld door het onderwijsministerie van Nedersaksen en is voorschrijvend. Naast de competenties zijn in het kerncurriculum ook opgenomen: bijdrage van het vak Technik aan de opleiding; organisatie van het onderwijs met het curriculum; vaststelling van de prestaties en de beoordeling; opdracht aan de Fachkonferenz.