Sector
  • Vmbo bovenbouw
  • Vo
  • Vmbo
  • Vmbo bovenbouw gl
  • Vmbo bovenbouw kb
Vakgebied
  • Zorg en Welzijn
Leerplankundig thema
  • Curriculum
  • Vakvernieuwing & vakdidactiek
  • Professionalisering
  • Leraren

Kerncurriculum Textieles Gestalten Hauptschule

28-5-2015
Dittrich, N., Heyde, H. von der, & Schröder, I. (2012). Kerncurriculum Textieles Gestalten Hauptschule. Hannover: Niedersächsiches Kultusministerium. Geraadpleegd op 11 juli 2013, van http://db2.nibis.de/1db/cuvo/datei/kc_2012_hs_tg_i.pdf
Dit document is interessant voor docenten mode en textiel in het vmbo, voor lerarenopleiders en voor materiaalontwikkelaars. Het kerncurriculum Textiles Gestalten in de Hauptschule bestaat uit vijf thema’s: vormgeven met textiele technieken; naaimachine naaien; textiel in culturele samenhangen; mode; wonen. De thema’s zijn uitgewerkt in vakspecifieke competenties en de daarvoor noodzakelijke kennis en vaardigheden. Het laatste jaar van de Hauptschule is vergelijkbaar met het derde leerjaar vmbo. De Hauptschule wordt bezocht door leerlingen van 10 tot en met 15 jaar. Het kerncurriculum is vastgesteld door het onderwijsministerie van Nedersaksen en is voorschrijvend. Naast de competenties zijn in het kerncurriculum ook opgenomen: bijdrage van het vak Textiles Gestalten aan de opleiding; organisatie van het onderwijs met het curriculum; vaststelling van de prestaties en de beoordeling; opdracht aan de Fachkonferenz.