Sector
  • Vmbo bovenbouw
  • Mbo
  • Vo
  • Vmbo
  • Vmbo bovenbouw gl
  • Vmbo bovenbouw kb
  • Vmbo bovenbouw tl
Vakgebied
  • Alle beroepsgerichte sectoren
Leerplankundig thema
  • Aansluiting VMBO-MBO
  • Aansluiting
  • Doorlopende leerlijnen
  • Doorlopende leerlijnen en samenhang
Vakspecifiek thema
  • Regionale samenwerking

Over reguliere wegen, hobbelige sporen en hinkelpaden. De jaren voorafgaand aan onderwijsuitval

Wijk, B. van, Dungen, S. van den, & Fleur E. (2012). Over reguliere wegen, hobbelige sporen en hinkelpaden. De jaren voorafgaand aan onderwijsuitval. Den Bosch/Utrecht en Den Haag: ecbo en DUO/INP.
Dit onderzoek, interessant voor mentoren, decanen en loopbaanoriëntatiebegeleiders in het vmbo, beschrijft de diversiteit aan leerloopbanen die deelnemers volgen. Ook de samenhang tussen uitval en verschillende kenmerken van de leerloopbaan - zoals verblijfsduur, leerweg, niveau, overstap naar een ander niveau, ongediplomeerde doorstroom en zittenblijven – komen aan bod. De publicatie levert geen pasklare voorschriften om voortijdig schoolverlaten tegen te gaan, maar feiten over de leerloopbanen van jongeren. Deze kunnen de voor- en nadelen van de alternatieven in het beïnvloeden van leerloopbanen zichtbaar maken. Adviseer je gezakte deelnemers bijvoorbeeld een herkansing van het vmbo-diploma, of juist een ongediplomeerde doorstroom naar niveau 1 of 2? Met de inbreng van deze feiten én eigen ervaringsgegevens kunnen scholen een interne discussie op gang brengen. Die kan helpen het onderwijs zo in te richten dat meer jongeren hun leerloopbaan zonder voortijdige uitval kunnen doorlopen.