Sector
  • Mbo
  • Vmbo bovenbouw bb
  • Vmbo bovenbouw kb
  • Vmbo bovenbouw gl
Vakgebied
  • Alle beroepsgerichte sectoren
Leerplankundig thema
  • Professionalisering

De docent beroepsonderwijs: jongleren op het grensvlak van twee werelden

14-1-2016

​Bruijn, E. de (2009). De docent beroepsonderwijs: jongleren op het grensvlak van twee werelden. In Hogeschool Utrecht. De identiteit van de HBO-professional (pp. 18-24). Utrecht: Hogeschool Utrecht.

​Dit essay geeft docenten vmbo inzicht in de specifieke onderdelen die er tijdens de lerarenopleiding beroepsonderwijs aangeboden moeten worden. Het essay legt de nadruk op het feit dat de docent beroepsonderwijs moeten kunnen jongleren tussen twee werelden: die van de (vak)docent en die van het beoogde werkveld.

Elly de Bruijn stelt in dit essay dat de lerarenopleidingen (nog) niet in staat zijn  de aankomende docenten (m.n. in de bovenbouw vmbo en mbo) de wereld in te leiden van kennis, zienswijzen, vaardigheid, opvattingen en houdingen die horen bij de beroepspraktijk van hun toekomstige leerlingen. De docent beroepsonderwijs moet kunnen opereren op het snijvlak van pedagoog en (vak)expert vanuit het perspectief van een specifieke beroepspraktijk, dan moeten zij tijdens hun opleiding ingeleid worden in die wereld door te leren en oefenen met voldoende rolmodellen (pionier, netwerker, routeplanner, verhalenverteller, expert en gids) voorhanden. Leerarrangementen dienen daarmee ook gebaseerd te zijn op de primaire beroepspraktijk, zowel door actuele settings in het bedrijfsleven/werkveld in te bouwen als door sterke verbintenissen aan te gaan met de domeingerichte opleidingen (de niet-educatieve opleidingen aan een hogeschool).